Vítejte na oficiálních stránkách českého&slovenského Peugeot 206 clubu!
Problém toho, zda je vaše auto mux či nemux řešil nejeden z nás. Mnohým by se jistě hodila nápověda v tom, o co se vlastně jedná, v čem se konkrétní auta liší, popřípadě jak to na svém autě dokážete poznat.
neMUX je starší verze elektriky, která se objevila u prvních verzí Peugeotu 206 a používala se přibližně do roku výroby 2002. Během své poslední éry, tedy cca od roku 2001, byla v některých vozech nasazená novější verze, tzv. MUX, neboli multiplex. Tato změna zapříčinila hlavně nekompatibilitu elektrických součástí s předchozí verzí. Zároveň přinesla do auta mnoho nových vychytávek, které předtím buď nebyly a nebo jejich přidání bylo velmi složité. Mluvíme zde hlavně o jednotce komfortu, víceřádkovým palubním počítačem, popřípadě počítačem s GPS.
Výhoda MUX verzí je ta, že komunikace mezi jednotkami probíhá digitálně a ne analogově a tak množství informací, které se dá najednou přesnést značně narostlo. Původní palubní počítač, který dokázal zobrazit teplotu, hodiny, informaci o otevřených dveřích a informace z rádia. Ke své činnosti potřeboval konektor, ve kterém data přijímal po 7mi vodičích. Pokud měl palubní počítač navíc zobrazovat ještě aktuální spotřebu, dojezd na nádrž, průměrnou rychlost, průměrnou spotřebu nebo další data z rádia, jako RDS, TA, bylo vodičů potřeba rázem patnáct. S přibývající složitostí a potřebou mít neustále nové vodiče pro cokoliv nového, co měl displej zobrazit se rozhodlo, že bude snadnější přejít na jiný typ a data přenášet jiným způsobem. Muxový displej totiž tato všechna data dokázal přenés po jediném vodiči, nicméně jich v sobě má zapojeno hned 5. Je to z toho důvodu, že dva slouží pro napájení, tedy + a -, dva pro přenos dat dovnitř/ven a ten poslední slouží jen jako informace k tomu, zda jsou/nejsou rozsvícena světla, resp. zda se přepínač světel nachází v druhé pozici a není na vypnuto.
Nová verze elektriky totiž umí při startu rozsvítit automaticky přední světla, a tak řidič na to nemusí neustále myslet. Zároveň s tím se ale nerozsvítí palubní deska, rádio či středový panel. To vše se rozsvítí až ve chvíli, kdy se přepínač světel přesune z polohy vypnuto, tedy nula na polohu první, tedy parkovací světla nebo polohy druhé, tedy běžných světel. Zároveň s tím dostane displej informaci, že má snížit jas displeje, proto ten pátý vodič.
Na obrázcích níže máte ukázány dvě fotky páček ve 206, kdy ta kulatější je jen a pouze ve verzích MUX, tedy těch novějších. Ta hranatější je ve verzích neMUX, tedy v těch starších. Tento způsob poznání je nejsnažší a vždy přesný.
Páčka světel MUX
Páčka světel neMUX